zondag 6 mei 2012

Vandaag maak ik... een dankbaarheidsdoosje :)


Soms heb je een extra boost vitamine L nodig.
Een complimentje. Waardering. Een klein, maar tastbaar ‘bewijs’ dat je goed genoeg bent.
Dan zou je misschien wel willen dat je dat in een doosje had...







'Gratitude unlocks the fullness of life. It turns what we have into enough, and more. It turns denial into acceptance, chaos to order, confusion to clarity. It can turn a meal into a feast, a house into a home, a stranger into a friend. Gratitude makes sense of our past, brings peace for today, and creates a vision for tomorrow.'
- Melody Beattie

Een stukje dankbaarheid in een herinnering vastgelegd (want soms vergeten we dat zo snel) dat je uit een doosje kunt pakken, waardoor je het fijne gevoel weer even terug krijgt en je trieste gevoel veranderd in een blijer gemoed.

Dat bracht me op een idee… Het idee van een dankbaarheidsdoosje (of dagboekje).


Waarom dankbaarheid?

Omdat dankbaarheid in het dagelijks leven je de treden geven naar een rijker - geestelijk - leven. Dankbaarheid is de tegenhanger van negatieve emoties: Je emotionele gesteldheid is af te meten aan de mate van je dankbaarheid. Wauw, dat zegt nogal wat! Is dat nou echt zo zwart / wit?

Daarom dankbaarheid!

Bijna wel. In het uitten van dankbaarheid bloeit (zelf)waardering op, een oprechte houding naar je medemens en een positieve instelling. Het heeft een positief effect op je fysieke, mentale en emotionele gevoel. Lees maar:

'Een dankbaar hart is niet alleen de grootste deugd, maar de oudste van alle andere deugden.'
- Cicero

Hoe voel jij je vandaag? Laat ik je een uitdaging geven… Let eens op je houding, naar de dingen die je ziet, voelt, ruikt, die om je heen gebeuren, je houding en reactie naar anderen toe, je automatische reacties, enz. enz.

Lastig? Maak je geen zorgen! Dankbaarheid uiten is te leren en dus te doen en de impact behoorlijk groot en direct merkbaar.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om regelmatig op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Wanneer je dit voor jezelf opschrijft, geef je jezelf de gelegenheid je gedachten een positieve boost te geven.
Ik ben net begonnen mijn nieuwe doosje te vullen met dankbaarheid. Er liggen al een paar briefjes vol dankbare woorden in: Over dankbaarheid naar God, mijn gezin, mijn omgeving... Maar hij is nog niet af. Dus misschien kom ik er een keer op terug als mijn doosje gezelliger van de buitenkant is, bomvol dankbaarheid zit en wellicht... een heel 'rijk' persoon ben geworden;)


'Feeling gratitude and not expressing it is like wrapping a present and not giving it.'
- William Arthur Ward

Kun jij dankbaarheid uitten?

~

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi idee, ga vandaag eens op zoek naar een bijzonder doosje.
    En me richten op dankbaarheid. Bij het idee word ik al vrolijk!
    Jouw blog bemoedigt mij telkens weer.

    Liefs, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig idee Tineke. Zelf schrijf ik ook veel punten van dankbaarheid op in mijn dagboek maar zo'n doosje is ook een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je mooie idee! Ja, dankbaarheid laat je inderdaad alles in een ander perspectief zien. Het koppelt je vaak ook aan tevredenheid. En wat prachtig als je een doosje met dankbaarheid hebt. Hopelijk worden onze doosjes steeds groter en groter......
    Liefs van Sophia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jazeker! Ik heb een tijd die oefening gedaan van elke avond bedenken waar je die dag dankbaar voor was. Maar dat is in het slop geraakt beseft ik nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het doosje nu al heel mooi! En je idee ook. Ik voel me nu heel moe, maar als ik zometeen de badkamer ga doen, heb ik de gewoonte te gaan zingen. Dat brengt me dicht bij God, bij Zijn goedheid vooral. Dat geeft exra vreugde aan de dag!

    BeantwoordenVerwijderen