zondag 5 juni 2016

Wel vragen, maar danken... ho maar.


De tekst op de afbeelding ken je vast wel. Ik heb het ook eens voorbij zien komen.
Maar vandaag kwam de tekst wat harder binnen. Misschien omdat ik meer gemopperd had dan anders... ik weet het niet. Maar dat het me confronteerde met mijn niet zo'n geweldig dankbare houding de laatste tijd was voor mij meer dan duidelijk.

Ik zou de volgende ochtend wakker worden met niet zo veel om me heen. Misschien wel helemaal niets...

Een stille, donkere leegte. Zelfs geen bed waar ik de nacht ervoor moe - maar echt wel dankbaar - in ben gestapt. Gewoon niets, omdat ik God niet dankbaar ben geweest. Of in ieder geval niet naar Hem heb uitgesproken.

Zo voelt het tenminste nu ik aandacht heb voor de betekenis van deze tekst; wel vragen, maar danken... ho maar.

Maar even realistisch nu; het kan gebeuren dat je een mindere dag hebt, je even niet in je hum bent, je een dag(en) met tegenslag hebt, je té geleefd wordt (door omstandigheden of onze veeleisende maatschappij).

Maar hé, er is zeker weten wel íets!




Echt! En het hoeft niet perse overduidelijk met woorden uitgesproken te worden. Ik denk dat je het ook mag voelen in je hart, richting Diegene die het je heeft toevertrouwd.

En als ik dan eenmaal mijn dankbaarheid op een rijtje heb weten te zetten, heb ik aardig wat kunnen bedenken. Kleine dingen. Of juist de onzichtbare, die eigenlijk zo vanzelfsprekend zijn. Die dingen waar je misschien honderd keer per dag onbewust bij langs loopt. Het zijn die dingen waarvan je de zekerheid mag hebben dat je ze de volgende dag ook nog hebt!

Maar denk je eens in; hoe zou het zijn als je het niet meer had... zoals je huis, je volle provisiekast, je tuin, auto of fiets, al je plannen voor de volgende dag, En wat te bedenken van al die lieve mensen om je heen waar je zoveel van houd?

...wat als deze tekst echt was en je niet...?

Gelukkig is het nog steeds niet - de volgende - dag...

Wat doe jij als je deze tekst leest en je misschien niet zo dankbaar bent geweest?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit vind je misschien ook interessant:



Begin je dag met een goede gewoonte en vind die pot met goud bij de regenboog.







Je kind leren over dankbaarheid door zelf een voorbeeld te zijn.







8 opmerkingen:

  1. Een blog om over na te denken en vooral te gaan doen. Soms zijn de dingen zo gewoon in ons leven en bidden we alleen voor onze noden. Maar danken - ho maar! Dank je Tineke om dit zo terecht te onderstrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is zoveel om dankbaar voor te zijn, om God daarvoor te danken.
    Heel belangrijk om het ook in de kleine dingen te zien.
    Bedankt voor je lieve reactie Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, Tineke, hij komt in ieder geval binnen.
    Ik weet bijna wel zeker, dat er niets om me heen zou staan.
    Weet eigenlijk wel zeker, dat ik veel dingen soms als vanzelfsprekend aan neem.
    Daarom, dank je wel voor deze eyeopener.
    Veel liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen