maandag 22 december 2014

Begin je dag met een goede gewoonte

Begin je dag met een goede gewoonte…
...Echode het vanmorgen nog door mijn hoofd. Want door je dag te beginnen met een goede gewoonte, leg je de fundering voor een goede dag. En terwijl ik dit weet en er nota bene door mijzelf aan herinnerd wordt, laat ik de woorden vervliegen en start de dag suf met de gedachte dat ik niet lekker geslapen had. Mijn hoop was gisteravond gefocust op een goede nachtrust, maar mijn nacht was allesbehalve goed. En zo stond mijn dag in het teken van ontevredenheid over de nacht. En tegelijk sijpelden er steeds meer gedachten binnen over het missen van die dingen die maar niet op je pad komen, terwijl je ze zo nodig hebt (lees: denkt te hebben!).
Hoop, verwachting, teleurstelling, slechte weerstand en weinig energie (en de lijst kan nog langer) zijn allemaal 'blokkades' die je gevoel van dankbaarheid in de weg kunnen zitten. Maar er is een manier om daar zelf verandering in te brengen. Je kunt namelijk je hersenen – en dus je gevoel, op een ander spoor zetten door positieve woorden uit te spreken.
Dus niet: Ik baal er van dat ik vannacht zo mega slecht geslapen heb :(
Maar zoiets: Deze dag kom ik door, ook als ik niet goed geslapen heb :)
IMG_6966
Het is het stukje geloof en kracht in je eigen kunnen, het is de keuze die een positieve houding benadrukt en het dankbaar wíllen zijn voor de dingen die goed gaan.
“Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen, blijft hij altijd net buiten je bereik. Maar als je je aandacht op andere dingen richt, komt hij stilletjes op je schouder zitten.” ~ Nathaniel Hawthorne
Deze woorden leren je iets heel belangrijks. Ze herinneren je eraan dat je het geluk meestal misloopt als het najagen ervan een doel op zich wordt. Als het je focus wordt en je zoekt er je hele leven naar, ben je eigenlijk bezig met het zoeken naar de pot met goud onder aan de regenboog. Een luchtspiegeling in de woestijn...
Geluk komt niet zomaar toevallig je leven binnenvallen. Geluk moet geen boodschappenlijstje worden. Echt geluk is een geschenk van onze Schepper.
"Dankbaarheid vult de stille en lege plekjes in je hart. Hoe meer je deze plekjes vult met dankbaarheid, hoe rijker je innerlijke vreugde wordt." ~ Tineke van 't Veer
Je kunt het zo gek niet bedenken. Het gaat er niet om dat je iets groots doet, maar dat je iets doet waar jij een goed en blij gevoel door krijgt. Voel jij je goed, dan geef je dat ook door aan anderen. Als een lichtje in een donkere stad.
Ben jij op zoek naar die pot met goud aan de andere kant van de regenboog? Nou, dat gelukkige gevoel in elke dag is dus simpelweg je dankbaarheid uiten als goede gewoonte!
Een aantal ideeën om je dag mee te beginnen als goede gewoonte:
- Je lekker uitrekken op bed nadat je wakker bent geworden
- Goedemorgen zeggen (ook tegen jezelf!)
- Lekker opfrissen
- Bed(den) opschudden
- Een gezond ontbijt
- Een stukje lezen uit bijv. je (dag)boek (of alvast klaar leggen voor de avond)
- Knuffel je gezinsleden
- ...
Dus geef die ander een glimlach of begroet hem of haar vriendelijk. Daarmee doe je de ander én jezelf goed!


12 opmerkingen:

  1. Goeden avond,
    Wat een wijze en prachtige blog.
    Inderdaad, begin je dag met een lach, zo noem ik dat dan.
    De afgelopen week had ik niet zo een leuk nieuws gekregen, en ik kon daar in blijven hangen maar dat heb ik niet gedaan.
    Anders besmet ik ook anderen met dit gevoel.
    Dus toen ik ook vanmorgen op stond, ben ik me lekker op gaan frissen, mijzelf eens lekker opgetut, haartjes gedaan, nageltjes gelakt, en zo de dag begonnen. Voelde een stuk beter hoor, dan sippig te zijn.
    Ja ik weet het geen goed Nederlands maar ja zo ben ik.
    God geeft ons zo veel goede dingen elke dag. En ook zegt God, dat we Hem ten alle tijde moeten danken.
    Met het probleem geeft Hij ook de oplossing, hoe die ook zal zijn.
    Dank je wel voor deze mooie blog.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn Wil, dat je ondanks omstandigheden toch dankbaar kunt zijn en jezelf moed kan geven en vooral op God kunt vertrouwen!

      Verwijderen
  2. Mooi stukje....Reden tot dankbaarheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga elke ochtend hardlopen, en daar ben ik dankbaar voor. Ik geniet dan van de vroege morgen, en dat ik er weer ben.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me heerlijk, elke ochtend hardlopen en genieten van de vroege morgen! :)

      Verwijderen
  4. Dank je wel. Ik vind dit een mooie blog. Voor mij is december een verdrietige tijd. Ik mis twee kinderen. Maar ik heb besloten te doen wat er op het tekstkaartje van deze vandaag staat: Loof de HEERE mijn ziel, en vergeet niet één van zijn weldaden. Daarom zet ik in jou rijtje heel voorzichtig: God loven en de zegeningen niet vergeten. Niet eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie toevoeging! Ik wens je, ondanks deze verdrietige periode, toch fijne en goede dagen toe en van harte Gods rijke zegen!

      Verwijderen
  5. Mooi stukje!
    Het is inderdaad belangrijk om ook ...of júist... de positieve dingen te belichten.
    Dat vergeet ik nog weleens dus goed om dit te lezen!

    Ik wens jullie hele fijne feestdagen en een heel mooi 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als hoop voor ouders wil ik heel voorzichtig aan je lijstje toevoegen dat je al je zorgen bij God mag brengen, en als zijn kind mag rusten aan Zijn hart. Zelf vind ik het beeld dat je op Zijn schoot mag zitten heel mooi.
      Fijne tweede kerstdag Tineke!

      Verwijderen
    2. Idd die geborgenheid bij God zoeken en als een kind bij Hem op schoot zitten, mooi!! Dankjewel voor je aanvulling :)

      Verwijderen